Kolme projektia

Uuden logon käyttömalleja

Q-teatterin visuaalisen brändin uusiminen ja kehittäminen 2014–2024. Uusi logo, nettisivut, painotuotteet. Myös produktioiden graafinen suunnittelu ja valokuvaus.

Olen toiminut Q-teatterin graafikkona ja valokuvaajana koko työelämäni ajan, sekä vakituisessa työsuhteessa että freelancerina, ja pitänyt tätä aina päätyönäni. Vuonna 2014 uudistin nettisivut, kun teatterissa tapahtui muitakin muutoksia. Ehdotin myös uutta logoa, joka otettiinkin käyttöön. Samalla jatkoin esitysten valokuvien ja graafisen materiaalin tuottamista.

Prosessi

Tavallisesti minun tehtäväni on ensin ideoida kuvat ja visuaalinen ilme, jolla produktiosta lähdetään tiedottamaan, useimmiten yhteistyössä ainakin ohjaajan ja tuottajan kanssa. Toteutukseen voivat osallistua myös mm. lavastaja, maskeeraaja ja valosuunnittelija. Kun olen saanut kuvan valmiiksi, suunnittelen julisteen, esitteen ja verkkomateriaalin. Tuotannon aikana suunnittelen ja toteutan materiaalia myös printti- ja digimarkkinointiin. Ensi-illan lähestyessä kuvaan esityskuvat lehdistön käyttöön ja esityksen taltioimiseksi. Esityskauden aikana jatkan markkinointimateriaalin tuottamista tarpeen mukaan.

Työtä ryhmässä

Q-teatterin tapaisessa yhteisössä on ollut mahdollista työskennellä hyvin mielekkäällä tavalla niin, että jokainen ryhmän jäsen tuntee toisensa ja pääsee helposti kulloinkin työn alla olevan teoksen ”ytimeen”. Näin oman osaamisensa voi parhaiten tuoda palvelemaan yhteistä kokonaisuutta. Tällaista työkulttuuria arvostan ja toivon voivani olla osaltani synnyttämässä myös muualla.

Esimerkki Q-teatterin käsiohjelmasta, jonka suunnittelin ja toteutin. Jotain toista -näytelmän materiaalista karsittiin kohtaus, jonka työnimi oli ”Feministinen performanssi”. Sen idea jäi kuitenkin eloon ja versoi nämä muotokuvat, jotka kuvasin hyvin spontaanisti Q:n keittiön metallista jääkaapin ovea vasten. Samalla ratkesi käsiohjelman kuvitus. Tekstisisältö avasi katsojalle esityksen valmistumisen vaiheita countdown-tyylisesti.

Annelin aika -dokumenttielokuvan graafinen suunnittelu 2024: julisteet ja muut painotuotteet, alku- ja lopputekstit sekä materiaalia digiviestintään.

Alkutekstiplansseja – kaksi eri tyyliä leikkaajan käyttöön:

Lopputekstiplansseja:

Juliste 70 x 100 cm

Vaakaversio digikäyttöön (1920 x 1080)

Julisteita

Viapori Jazz -festivaalin graafinen suunnittelu vuodesta 2012: julisteet, ohjelmalehdet ja muut painotuotteet, logot, mainokset sekä verkkosivujen suunnittelu ja toteutus

Viapori Jazzin suunnittelutyö alkaa yleensä alkuvuodesta keskusteluilla festivaalin taiteellisen johtajan Jukka Perkon kanssa. Mietitään yhdessä, löytyisikö esim. artistikattauksesta joku teema, josta voisin lähteä julistetta ideoimaan. Saan yleensä hyvin vapaat kädet ja teen ehdotuksia.

Kun kuvaidea on syntynyt ja hyväksytty, työstän sen valmiiksi festivaaliohjelman julkistukseen, joka tapahtuu yleensä huhti-toukoukokuussa. Samalla avataan festivaalin verkkosivut, joiden suunnittelu ja toteutus on myös ollut vastuullani.

Ennen kesää suunnittelen kuvan pohjalta julisteet, jotka painetaan kolmessa koossa eri käyttötarkoituksiin. Ohjelmiston esittelyä varten suunnittelen A5-kokoisen 16-sivuisen esitteen.

Elokuussa suunnittelen vielä artistipassit, sponsoribannerit, some-materiaali ym. tuottajan tilausten mukaan. Ja jälkihoitona kiitostekstien ym. päivittäminen verkkosivuille.

Juliste: Viapori Jazz 2023, kontrabasso seilaa öisellä merellä